Elvárások – azok a bizonyos PLUSZOK

Bár szorosan nem a témához köthető, és nem is hírlevél hosszúságú, a leírtakat figyelemfelkeltésnek, gondolatébresztőnek, esetleg provokálásnak szántam. Az itt olvasott írások válogatott bejegyzések az internet világából, némi saját véleménnyel spékelve.

Akármerre járunk a világban, akármilyen területen keresgélünk, biztos vagyok benne, hogy ezer és ezer tanácsot kaphatunk a szomszédtól kezdve a barátokon át, egészen a boltos Margitkáig. A kérdés csak az, hogy mennyire szakértőek a fent említett szereplők.

Nálam egyértelmű, hogy a fodrászomtól hajszobrászati tanácsot kérek, a hentestől húsvásárlással kapcsolatos tanácsot, az autószerelőtől autószerelőit. Mint a régi szlogen: cipőt a cipőboltból! Furcsán nézne rám a fodrászom, ha a NASA legújabb űrrepülőgépébe szerelt oxigénellátó részleteiről kérdezném olyan mélységben, hogy a B7149-es tranzisztor kimeneti lábán mérhető eredményét AND kapuval, OR kapuval, esetleg negálással kapod meg azt az eredményt, amivel a 99,99%-os tisztaságú levegőt 3,2 másodpercenként adagolja a raktér jobb felső sarkába... Akármennyire is rosszul esik, az a helyes válasz a fodrász részéről, hogy fordulj máshoz. Ez a jobbik eset…

Megfigyelhető, hogy az emberek nehezen mondanak nemet, bár a végén ezek a kis kompromisszumok mindkét felet kellemetlen helyzetbe hozzák. Két út létezik: a könnyebb és a nehezebb. Amikor belevágunk egy terv megvalósításába, az az érdekes az egészben, hogy mindig a könnyebbnek tűnő út bizonyul a nehezebbnek, és a nehezebb lesz a könnyebb.

Nézd meg, kitől jön az információ és milyen szándékkal!

Lehet, hogy a szomszéd Pista jót akar neked azzal, hogy ha megmondja melyik tanácsadó cég segített neki berendezéseinek rendelkezésre állásának növekedésében, de valójában árthat is neked. Ahány élethelyzet van, annyiféle szempontból kell megvizsgálni a tanácsadó cégek termékeit és szolgáltatásait.

Ezzel átugrottuk az első lépcsőt: az aktuális témában az aktuális szakértőt keresd. Az igazi játék csak most kezdődik! Vajon melyik az a tanácsadó, aki tényleg a legjobb tanácsot adja neked? Ha már egy hiteles oldal hiteles írását olvasod, legyen a példa a hiteltanácsadás. Akármelyik városban élsz, akármerre jársz a világban, a pénzügyi téren annyi tanácsot kaphatsz hiteles és nem hiteles embertől, hogy Tiszát – vagy inkább Amazonast – lehet velük rekeszteni. Akkor hol van az a szemüveg, amivel olyan röntgenlátásod lesz, amivel átlátsz a kóklereken és megtalálod az igazi tanácsadót? Ehhez kellenek a tapasztalatok.

Vegyünk itt is egy egyszerű példát. Melyik asztalostól kérnél tanácsot? Aki az IKEA-ban vásárolja magának az asztalt, vagy attól, aki saját magának készíti? Feltételezem, te is a második variációt választottad. Pénzügyi téren, mondjuk, hitel témakörében kitől kérnél tanácsot? Aki egy hálózati rendszerben működő cég legújabb üzletkötője, és mindössze annyit tudsz róla, hogy a 49786-ös sorszámot kapta, vagy aki már helyezett ki hitelt a saját pénzéből?

Néhány hónappal ezelőtt elhatároztam, hogy pénzügyi téren olyan mentort keresek magamnak, akinek lényegesen több tapasztalata van, mint a környezetemben lévőknek, és azon túl, hogy eladja a termékeket, saját magának is köti a biztosításokat, ugyanolyan befektetéseket ad el az ügyfeleinek, mint amilyeneket saját magának intéz, ugyanúgy közvetíti a hiteleket, mint amilyeneket saját magának.

Sok békát kell megcsókolnunk, amíg megtaláljuk azt, amelyik átváltozik királylánnyá vagy királyfivá! Mi a véleményed? Neked megéri olyan mentort keresni, aki nyíltan feltárja az igazságot? Mennyit vagy hajlandó áldozni azért, hogy megtaláld ezt a mentort? (Időben, energiában és pénzben.)

Milyen a jó tanácsadó?

Amerikában készítettek egy felmérést az orvosokról. Egész pontosan arra voltak kíváncsiak, hogy az emberek kit tartanak jó orvosnak. Számos szempontot figyelembe vettek a kutatásnál, de furcsa módon az orvosválasztás csak két dologtól függött.

Az emberek többsége szerint az a jó orvos, aki fehér köpenyt visel és sztetoszkóp van a nyakában. Az eredmény végül is nem meglepő. Mi alapján ítélhetnénk meg valakinek a szakértelmét egy olyan területen, amihez nem értünk?

Az orvosláshoz nem értek, de azt tudom, hogy egy cégvezető hogy találhat olyan informatikai partnert (alkalmazottat vagy beszállítót, egyre megy), akivel sikeresen fog tudni együttműködni.

Tapasztalatom alapján akkor alakul ki hosszú távú, kölcsönösen előnyös (win-win) együttműködés, ha az alábbiak a helyén vannak:

I. Ha nem tudsz kínaiul, ne válassz kínai tanácsadót!

Ahhoz, hogy értsük egymást, muszáj közös nyelvet beszélnünk.

Ha én vagyok a tanácsadód, akkor (szerintem) az a járható út, ha én szólalok meg először a Te nyelveden. Mint ahogy az orvosnak is meg kellene tudnia fogalmaznia érthetően, magyarul a beteg felé, hogy mi a diagnózis, és mi a terápia. Nem várható el a betegtől, hogy csak a latin alapfok megszerzése után forduljon orvoshoz.

Ez nem azt jelenti, hogy azonnal mindent fogok tudni az üzletedről vagy az iparágadról. De annyit azért kell tudnom a céged működéséről, ami ahhoz szükséges, hogy értelmesen el tudjunk kezdeni beszélgetni. És akkor is értenem kell, hogy tulajdonképpen a gyomrod fáj, ha te a hasadról, a beleidről vagy a pocakodról beszélsz.

Aztán persze előfordulhat, hogy egy idő után megtanulod a leletek latin szakkifejezéseit is hobbiból. Sőt akár te magyarázod el a betegségedet a rokonoknak. Egy biztos: a gyógyulásod nem múlhat a latintudásodon!

II. Ne fogadj el “konfekció” tanácsokat!

A Windex üvegtisztító mindenre jó. Üveget tisztítani, autót polírozni, pattanásokra és könyékfájásra egyaránt. Legalábbis a “Bazi nagy görög lagzi” című filmben mindenre ezt használták. Lehet, hogy a Windex a Te informatikai problémáidat is megoldaná?

Hogy bárki segíteni tudjon rajtad, ahhoz tudnia kell: honnan hova akarsz eljutni. Ehhez ismernie kell a helyzetedet, és tisztában kell lennie a céljaiddal is.

Ha a tanácsadó nem (meg)hallgatással tölti a találkozóitok 70%-át, akkor nem ő az embered! (Az idő maradék 30%-a pedig nagyrészt kérdésekből kellene, hogy álljon… )

III. A makacs tanácsadó a Te céljaidhoz ragaszkodik.

Képzeld el az alábbi két jelenetet egy másodosztályú kabaréból:

A) Jelenet:

– Doktor úr, agyműtétre lenne szükségem. Meg tudná csinálni?

– Persze, milyet szeretne? Frontális lebeny? Nyúltagy? Vagy pedig most nagyon népszerűek az agyszirtlebeny műtétjeink is… 

B) Jelenet:

– Doktor úr, agyműtétre lenne szükségem. Meg tudná csinálni?

– Miért gondolja, hogy agyműtétre van szüksége?

– Mert fáj a fejem.

– Szóval azt szeretné, hogy ne fájjon a feje?

– Igen.

– És hogy fáj a feje?

– Szorít.

– És jó magára ez a sapka, ami a fején van?

– Sapka?… Ez nem is az én sapkám… Jé, a gyerek sapkáját húztam fel… Köszönöm, már nem is fáj a fejem.

Az ember azért fordul tanácsadóhoz, mert tanácstalan. A tanácstalanság leggyakoribb oka pedig nem az,  hogy az ember nem tudja a megoldást,  hanem, hogy nem tudja megfogalmazni a problémát.

Ha egy jó tanácsadóval ül szemben, akkor legelőször azt fogja észrevenni, hogy a problémát jobban érti. Ha ez megvan, már közelebb került a megoldáshoz is. Egy jó tanácsadó ragaszkodik ahhoz, hogy a VALÓDI céljaid mondd el neki, ne azt a (vélt) megoldást, amit saját kútfőből kitaláltál. Hátha van jobb megoldás is… Hátha a te ötleted nem is arra megoldás, amit el szeretnél érni…

Minden, amit az üzletről tudni lehet

Nemrég kezdtem el olvasni Mérő László: Mindenki másképp egyforma című könyvét. Az alábbi történetet szeretném az olvasókkal megosztani, amelyben egy gazdag uralkodó szerette volna megérteni a “világ összes tudását”.

„Az egyik uralkodó hatalma csúcsán kiadta a parancsot udvari tudósainak: Állítsanak össze egy könyvet, és ebben mindent szedjenek össze, amit a világról tudni lehet. A tudósok neki is álltak. Messzi földről is bekapcsolódtak a bölcsek a munkába. Írták éjjel, írták nappal. Így hosszú évek múlva elkészült a nagy mű. Ekkor elvitték az uralkodónak. Amikor az uralkodó meglátta a több szekérnyi kötetet, tudta, hogy ezt a könyvet élete végéig sem fogja tudni elolvasni. Ekkor kiadta tudósainak: Foglalják össze ennek a nagy könyvnek a lényegét egyetlen rövidebb kötetben. A tudósok ismét munkához láttak, és elkezdték összeállítani a kötetet. Amely “a lényeget” tartalmazza. Ez is évekbe telt. Az uralkodó közben aggastyán lett. Egészsége is jelentősen megromlott. Amikor elé tették a könyvet, amelyben minden tudás lényege volt, látta, hogy már nem lesz ideje ezt sem elolvasni. Megkérte ekkor udvari főtudósát, hogy foglalná össze ennek a könyvnek a lényegét egyetlen mondatban! A tudós elgondolkozott. Miként lehet a világ összes tudásának lényegét egyetlen mondatban megfogalmazni? Végül ezt a választ adta az uralkodónak: “Uram! A lényeg az, hogy a világ bonyolult.”

A történetnek több tanulsága is van. Ezeket az üzleti életben, saját cégünkre vonatkozóan is érdemes megszívlelni:

A tanácsokat kérni kell!

Az uralkodó nem várta, hogy majd elmondja neki valaki, hogy működik a világ. Ehelyett határozott utasítást adott az udvari tudósoknak, miben kéri a segítségüket.

Viselkedj te is határozott uralkodóként! Adj olyan utasításokat a tanácsadóidnak, hogy azok értsék, mit vársz tőlük! Régi bölcsesség, hogy minél többet tudsz, annál inkább tisztában vagy vele, hogy milyen keveset is tudsz valójában.

Ezért mondják azt is, hogy a magas IQ nem jelent mást, mint hogy valaki milyen felbontással látja a világot. Mennyire tud apró eltéréseket is megkülönböztetni.

Először értsd meg a lényeget! - A “lényeg” nem mindig elég.

“A világ bonyolult” szólt a végső összegzés. Ezt a tudós vélhetően értette is, hogy ez mit jelent. Hiszen ő eddigre a “minden tudást” tartalmazó könyvön és ennek “lényegét” kivonatoló köteten is túl volt. De mit mondott ez az információ“A világ bonyolult” az uralkodónak? Vélhetően semmit. Hogy a piacod és a céged működését valóban átlásd, szükséges időnként belelátni a részletekbe is. Ilyenkor is a lényeget nézed. Csak a lényeg nem az összképben, hanem a részletekben rejlik:

· Ha a konverziós arányok romlanak, érdekes, hogy melyik címsor teljesít jobban.

· Ha az értékesítési összvolumen romlik, érdekes, hogy melyik területen, terméken jelenik meg a csökkenés.

· Ha az ügyfélreklamációk száma nő, érdekes, hogy mi ennek a fő oka.

· Ha az IT rendszerek egyre gyakrabban állnak le, fontos tudni, mit kell változtatni.

· Ha egyre többen lépnek ki a cégtől (vagy egyre több embernek kell felmondanod, mert nem vált be), akkor érdekes, hogy ennek a rossz kiválasztási eljárás vagy az alkalmatlan főnök-e az okozója. Esetleg a hangulat romlása is lehet figyelmeztető jel.

· Ha a folyamatok átfutási ideje nő, akkor érdemes tudni, hol van a szűk keresztmetszet.…

A csapat

Minden egyes munkánkat gondos felmérésekkel kezdtük, stratégiai és operatív tervezéseket követően belevágtunk a munkavégzésbe. Persze mi is emberek vagyunk, mi is elgondolkodtunk azon, hogy hagyjuk az ügyfélre, biztos jó lesz az, amit ő mond, és nekünk ez lesz az egyszerűbb, járhatóbb út. Azonban soha nem emellett döntöttünk.

Hosszú évek óta azon fáradozunk, hogy tevékenységeink, tudásunk fejlesztése által egyre jobb minőségű, eredményesebb szolgáltatásokat nyújthassunk. Az A.A. Stádium Diagnosztikai és Menedzsment Kft. csapata szolgáltatóként 1985 óta foglalkozik a diagnosztika, 1998 óta a karbantartás illetve a karbantartással kapcsolatos területek fejlesztésén. Munkánkkal igyekszünk könnyebbé, hatékonyabbá, eredményesebbé tenni a karbantartás, és ez által a gyártás folyamatát.

Kellő tapasztalattal rendelkezünk, ahhoz, hogy a minket választó vállalatok sikert sikerre halmozzanak. Beszélhetünk tanácsadásról vagy STS keretén belül vállalati szakemberek továbbképzéséről a hatékonyságfejlesztési területen. Szeretne erős(ebb) Leanes kollégát, vagy szeretne maga is azzá válni? Iskolázza be nálunk saját magát, kollégáját, és a képzés végeztével biztosan elégedett lesz!

 

Péczely Csaba TPM / Lean tanácsadóKérdése esetén, kérem keresse Péczely Csaba TPM / Lean tanácsadónkat a +3620/964-4648-as telefonszámon, vagy az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.